19e dag, Yosemity National Park

14 augustus 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

We pakken 's ochtends alles weer in en gaan ontbijten, dat is even lastig want heel de ontbijtzaal zit al vol. We pakken wat eten en gaan noodgedwongen maar even buiten zitten eten. Gelukkig kunnen we uiteindelijk een tafeltje bemachtigen en kunnen we fatsoenlijk ontbijten.

Het is weer een lange rit naar Yosemity National Park, als we in de buurt komen ziet Arthur rookwolken die boven de Bergen hangen....er is brand in het park. Terwijl Eveline door rijdt pakt Arthur zijn telefoon om te zoeken of er iets op het internet staat. Even later staat er ook een waarschuwingsbord met aanwijzing dat er brand is in het park en dat je voorzichtig moet rijden. Op het internet staat inderdaad dat er sinds een dag een bosbrand woedt in de buurt van Breidel Freek, op de kaart staat dat dat in het begin van Yosemity park is en dat voor de Yosimity Valley, waar een aantal mooie dingen te zien zijn verder ligt. Er woeden nog wel een paar kleinere branden maar die laten ze bewust met rust om de natuur zijn gang te laten gaan. Bosbranden horen nu eenmaal erbij en zorgen dat dode bomen en ander materiaal wordt opgeruimd en de as is weer een goede bouwstof voor de nieuwe planten. Bij het park aangekomen, informeren we eerst bij de parkwachters bij de ingang of er gevaar is, die verteld dat we ons geen zorgen hoeven te maken, alleen dat er in de vallei waarschijnlijk wel rook zal hangen wat het uitzicht belemmert. Op de vraag of het veilig is in Tuolmne Meadows en dat we daar in een tent gaan overnachten antwoord ze dat dat 100 kilometer verderop is en dat we het dar helemaal prachtig zullen vinden. We rijden door en zien echt grote rookwolken behoorlijk dichtbij dus we stoppen bij het eerste visitor center om extra informatie te vragen. We zien daar dat ze de brand met onder andere 4 vliegtuigen aan het bestrijden zijn. Niemand is in paniek en ook daar vertellen ze ons dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Dus Op weg naar de Yosemity vallei.

Uitzichtpunt vallei

Drukte in de vallei

Picknick bij een camping

Wandeltocht naar de Yosemity waterval

Door naar Tuolumne Meadows

Foto's onderweg

Ook daar rook

We merken dat we hoger komen en dat het ook kouder is.

Weg vragen waar de tenten zijn, ook nog even vragen of er beren zijn gezien.

Rijden verder en zien veel auto's en mensen langs de kant staan.

Een beer met drie jong zijn op ongeveer 100meter van de weg vandaan.

Er zijn parkwachters bij die de mensenmenigte waarschuwingen geeft en dat ze van de weg moeten gaan.

Parkwachters hebben een dood hert daar neergelegd wat doodgereden was om het door aanwezig wild op te laten eten. De beer hadden ze daar liever niet gehad maar die had het kadaver op 3 kilometer afstand geroken en was er naar toe gegaan. De moeder beer had de hele dag bezig geweest met eten, drinken, slapen en weer eten. Op het moment dat wij er zijn lijkt de moeder beer te slapen maar richt zichzelf wel een keer op en kijkt onze kant op, daarna legt ze zich neer. Ze is wel goed zichtbaar. De drie jong lopen wat in de buurt en zijn ook goed zichtbaar. We proberen wat foto's met de telelenste maken en Kai maakt een filmpje van de jong met de tablet.

Door naar de onze verblijfplaaats.

We krijgen i structies dat we al het eten en alles wat geurt zoals toiletspullen in de weergoden moeten doen.