11e dag, Springdale Zion National Park

6 augustus 2017 - Springdale, Utah, Verenigde Staten

Vanochtend even stevig ontbijt gehad. We willenvandaag de Bottom up wandeling in Zion Canyon done. Dat is even wandeling door een smal dal waar een revier ( Virgin river ) door stroomt. De helft van de tijd loop je van je enkels tot je knieën door het water. Er wordt gewaarschuwd voor zogenaamde flash floods die in zo'n nauw dal extra gevaarlijk zijn. Een flash food ontstaat doordat er stroomopwaarts veel regen valt en doordat het niet opgenomen wordt door de grond loopt alles snel naar de revier waardoor het water in een tijd van 15 minuten een rustige riviertje in een kolkende revier kan veranderen. Op een site lezen we dat we het beste even informatie kunnen inwinnen bij Zion Adventures Company die een winkel in Springdale hebben. We willen eventueel ook schoenen en stokken huren speciaal voor het lopen door de revier omdat het vaak allemaal losse keien zijn die op de bodem liggen. Daar aangekomen vraag en we om advies en instructies. We krijgen informatie over flash Foods en waarop te letten zodat je van te voren kunt zien wanneer er eentje aankomt ( best wel spannend). We besluiten uiteindelijk onze eigen wandelschoenen te gebruiken en in de winkel 4 stokken te huren. Dan willen we naar het dal rijden maar krijgen te horen dat alleparkeerplaatsen al vol zijn en dat we gebruik moeten maken van een shuttle. Prima alleen wel even wachten....een lange rij staat voor ons en na een uur stappen we eindelijk in de bus. We maken een mooie rit van 40 minuten naar het einde van het dal waar we onze wandeltocht beginnen. Eerst 20 minuten over een mooi voetpad en daarna de revier in samen met vele andere toeristen die het zelfde doen. De Canyon is echt smal en hoog en met het lopen door de rivier geeft het een aparte dimensie. Na ongeveer 1 uur lopen door het water vinden we een mooie plek om te lunchen.  Na nog een uur verder lopen nemen Finn en Kai een lekkere duik in het water waarna we terugkeren. Vanwege mogelijke onweersbuien later in de middag wordt er geadviseerd om niet veel verder te wandelen omdat er Dan geen plek is om hoger op te klimmen ingeval er een flash food mocht komen. Na 2 uur wandelen komen we voldaan terug bij het beginpunt waar we onze schoenen en voeten kunnen schoonspoelen van zand en modder. Omdat er pas een flash flood was geweest was het water erg troebel, dus veel zand in je schoenen. Na een mooie rit terug van 40 minuten lopen we naar de uitgang van het park en zien we een groep mensen bij een parkwachter staan, nieuwsgierig gaan we ook even kijken en zien we dat er een ratelslang een meter of 2 van het voetpad ligt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade